Žádost

Je formální sdělení, kterým se obracíme na instituci, když ji žádáme např. o místo, zaslání dokumentu či přešetření nějakého případu.

Části: 1. vlevo nahoře adresát (s plným názvem a adresou), vynecháme řádek; 2. věc („Věc: Žádost o...“), vynecháme řádek, 3. vlastní text – zdůvodnění žádosti (argumenty), 4. závěrečná formulace (např. „S pozdravem...“), datum, místo sepsání, podpis a naše adresa

Důležité: styl je maximálně věcný a stručný

Tipy: můžete užívat slovesná podstatná jména („podání výpovědi“) a pasivní tvary sloves („dodatek bude předán“); ve skutečném životě připojíme přílohy (např. životopis, výpis z trestního rejstříku, vyjádření jiné instituce), u státní maturity v textu zmiňte, že je přikládáte

Chyby: citově zabarvená slova, „okecávání“ a odbočování od věci, chybí důvod žádosti

 

Otevřený dopis

Bývá adresován instituci či veřejně činné osobě (např. starosta) a zároveň je zveřejněn. Jeho účelem je informovat, vyjádřit názor, případně vyvolat nějakou veřejnou reakci.

Části: 1. nadpis (např.: „Otevřený dopis ministru školství Jaroslavu Novákovi“); 2. oslovení; 3. jasné sdělení požadavku, logické argumenty; 4. závěr – shrnutí, doporučení či výzva; 5. závěrečná formulace („S pozdravem...“), podpis autora

Důležité: otevřený dopis řeší aktuální problém, volte slova vhodná k tématu (v případě nutnosti i odborná), ale dopis musí být srozumitelný veřejnosti

Tipy: je-li třeba, použijte i odborné výrazy, ale dopis musí zůstat srozumitelný veřejnosti

Časté chyby: nejasná argumentace, vulgarismy a osobní urážky, chybí podpis

 

Úvahový text (zamyšlení)

Účelem je podat váš osobní názor na nějaký problém (např. Je lepší se oženit nebo zůstat svobodný? Jak se pozná čestný člověk? Máme se bát smrti?), a to s použitím argumentů, případně také přivést čtenáře k zamyšlení a položit si související otázky. Úvaha, na rozdíl od eseje, nemusí být odborná.

Části: 1. úvod (čím a proč se bude text zabývat); 2. stať – rozvedení jednotlivých myšlenek, podepřít je příklady a argumenty; 3. shrnutí a závěr vyjadřující váš názor

Důležité: text musí být jasně strukturován (jedné myšlence odpovídá jeden odstavec), myšlenky na sebe navazují, vyplývají jedna z druhé

Tipy: můžete nastínit své obavy; používejte výrazy „domnívám se“, „myslím si“, „řekněme, že“, „představte si“...) a řečnické otázky

Časté chyby: nejasné výrazy, chyby v argumentaci

 

Popis pracovního postupu

Ukazuje, jak probíhá činnost, při které se snažíme něco vyrobit, opravit, uvést do chodu.

 Části: 1. úvod – vyjmenovat pomůcky (nářadí, nástroje, materiál, suroviny) a upřesnit čas, 2. vlastní popis v časovém sledu od začátku do konce, 3. závěr – shrnutí, doporučení

Důležité: pracovní postup musí být popsán tak, aby podle něj bylo možno celý proces zopakovat (např. vyrobit danou věc). Typickým příkladem je recept v kuchařské knize.

Tipy: popisujeme v první osobě množného čísla (např. „uvaříme“); jazyk je maximálně přesný a výstižný, užíváme odborné výrazy

Časté chyby: místo popisu vznikne vyprávění s dějem; kroky nenavazují; výrazy jsou nepřesné (např. „takové větší tlačítko“ místo „klávesa Enter“)

 

Referát

Informuje o dění v ekonomice, politice, kultuře atd. nebo o tématech přírodních i společenských věd. Hodnotí, přesvědčuje (např. referát o výstavě, divadelním či filmovém představení, lidské obranyschopnosti, výzkumu v tundře apod.).

Části: 1. úvodzákladní informace o věci, o které se referuje; 2. podrobnější popis daného díla či události, upozornění na nejzajímavější aspekty; 3. závěr - stručné hodnocení

Důležité: jazyk je věcný, snadno srozumitelný i širší veřejnosti. V zájmu přesnosti se využívají obecně známé odborné výrazy.

Tipy: užít různé druhy vět podle záměru autora (např. zvolací a rozkazovací věty, řečnické otázky)

Časté chyby: opomenutí kontaktu s posluchači, čtenáři (chybí oslovení – na začátku i během referátu; řečení cíle referátu, autorský plurál, námitky, rozloučení s posluchači). Neplést s recenzí!

Líčení

Citově zabarvený umělecký popis, většinou přírody nebo vlastních pocitů.

Části: 1. kde to je, co to je; 2. jak to vypadá, co se tam děje, vztahy mezi ději, jejich příčiny a důsledky; 3. zapojení fantazie, např. co se tam mohlo dít kdysi dávno;4. závěr

Důležité: Popisujte objekt, který máte rádi (příroda, oblíbené místo), použijte svou fantazii a zapojte plnovýznamová slovesa („být“ a „mít“ nestačí). Vyjádřete své pocity, nesnažte se vylíčit vše, věnujte se jen určitým aspektům.

Tipy: využití personifikace (Nebe pláče), zdrobnělin, přirovnání, hodnotících přídavných jmen

Časté chyby: opakování stejných přídavných jmen, stručnost, přílišné emoce, odklon od tématu (např. líčení má být o lese, ale popisuje své pocity v něm)

 

Motivační dopis 

Účelem je dosáhnout pracovního místa, popř. pozvání na pohovor.

Části: 1. adresy, datum, místo - kde psáno; 2. oslovení (Vážený pane řediteli); 3. o jakou pozici jde, kde jsem se o ní dověděl (Rád bych se ucházel o místo…);4. motivace – proč jsem dobrý kandidát – věcné informace o svých vědomostech, dovednostech a schopnostech; 5. informace o sobě, odkaz na životopis; 6. žádost o spolupráci (např.: Pokud by byla možnost zaměstnání v této oblasti, prosím o sdělení na níže uvedené telefonní číslo.); 7. pozdrav, podpis

Důležité: zdvořilost, spisovná čeština, stručnost, srozumitelnost – uveďte konkrétní pracovní pozici

Tipy: Buďte zdvořilí, zaujměte tím, v čem se pro práci ideálně hodíte.

Časté chyby: Chybí místo, kontaktní údaje, nebo naopak uvádíte přespříliš osobních informací, chybné psaní velkých písmen (vás).

 

Reportáž

Seznamuje čtenáře s aktuální událostí, které se autor osobně účastní/il, nebo zajímavým místem, které autor popisuje „v přímém přenosu“. Kombinuje popis a vypravování.

 Části: 1. popis místa/ akce – vychází z bezprostředního pozorování; 2. co se děje – přímá účast; 3. zajímavosti, rozhovory s účastníky – různé názory; 4. závěr

Důležité: Zpracujte nedávnou událost, aktéry reportáže můžete citovat (přímá řeč), použijte širší slovní zásobu,udržujtekontaktse čtenářem, přiznejte osobní zaujetí pro událost.

Tipy: dramatický úvod (Prásk! Právě odstartoval …), přítomný čas (Nacházíme se…), krátký příběh reportáž oživí, v přímé řeči můžete využít i nespisovná slova

Časté chyby: málo vtipu, nezajímavá událost, nudné vyjadřování, které nepřesvědčí čtenáře o výjimečnosti místa/události

Vypravování

Příběh - má děj psaný v logických souvislostech nebo časové posloupnosti

Části: 1. uvedení do situace – seznámení s prostředím, postavami; 2. rozvíjení děje, zápletka; 3. konflikt, vystupňování konfliktu – objeví se problém, zvyšuje se napětí; 4. vyvrcholení problému a jeho rozuzleníuklidnění, může být překvapivé; 5. závěrzobecnění nebo vyvození poučení

Důležité: Vyprávějte dějovými (plnovýznamovými slovesy – „být“ a „mít“ nestačí), nepřeskakujte, raději vyprávějte události příběhu tak, jak šly za sebou.

Tipy: Krátké věty střídejte s delšími, v napínavém okamžiku užijte přítomný čas, používejte často přímou řeč a myšlenky postav.

Časté chyby: střídání časů, opakování stejných slov, časté sloveso být, chaotický děj, dlouhé popisy prostředí, popis děje bez zápletky (první den jsme dělali ..., druhý den jsme dělali ...